Inför omgång fyra, en summering
2023-05-06 19:48
Frej-Vasastan, Vikingavallen

Imorgon söndag väntar fjärde matchen för våra Frejtjejer. Hög tid således att summera omgång två och tre, vilka renderade i en seger och en förlust. Vi tar dem i tur och ordning:

Efter den tunga förlusten mot Ursvik önskade vi studsa tillbaka på Essinge IP mot Lindhagen söndagen den 23 april. Vi var dock förberedda på riktigt tufft motstånd eftersom Lindhagen var ett av seriens allra starkaste lag under höstsäsongen ifjol.

Mycket riktigt, vi kände från början att detta skulle bli tufft. Efter några minuter hade vi dock jämnat ut spelet och skapade något läge och några fasta situationer. I mitten av första tar dock Lindhagen över mer och mer. De pressar oss högt upp i banan, vi spelar ensidigt och får helt enkelt inte upp spelet. Efter 36 minuter sätter de 1-0. Därefter har vi vårt allra finaste anfall för halvleken där vi snyggt tar oss fram med väggpass innan vi hittar in centralt. Två chanser skapas, men ingen utdelning. Tvärtom gör de 2-0 efter 40 min. Vi hoppas då hålla ut till paus för att få möjlighet att prata ihop oss och börja spela enklare, men istället smattrar det på. Med snabbhet, frenesi och teknik främst från Lindhagens högersida, som slutar i avslut eller inspel centralt. Det smattrar på. 3-0 i minut 43. Sedan slogs spiken i kistan igen helt; mål även i halvlekens sista spark och således 4-0 till hemmalaget.

I paus pratar om att spela mycket enklare och rakare i andra. Vi inser också att vi möter det bästa lag vi stött på sen vi gick upp inför 2022, men det betyder ju inte att vi behöver göra det lätt för dem att besegra oss. Som sagt: dags för ny halvlek! Härligt med starkt och utvecklande motstånd.

Vi går ut i andra och inleder klart lovande. Tar tag i saker och ting. Absolut är Lindhagen fortsatt bra från start, men det är vi med. Reduceringen börjar skönjas, men istället kommer 5-0. Lindhagen missar ingenting, är helt kliniska vid målchans. Inte heller släpper de till något. Mitt i halvleken gör de 6-0. Därefter är matchen jämn och slutar just 6-0.

Summerat gör vi en svag och ensidig första halvlek, men en klart godkänd andra. Vi möter ett förstklassigt motstånd med starka och välskolade spelare, helt utan svaga punkter. Alltifrån en riktigt stabil målvakt till en högerspringare och en forward av högsta snitt. Deras nr 9 Tilde gör tre mål och assisterar till ett, men allra vassast spel- och statistikmässigt var nr 23 Ava som från sin högerkant svarade för imponerande två mål och tre assist…

Grattis Lindhagen till en imponerande uppvisning, och stor eloge till Frej som verkligen bet ihop i andra halvlek och bjöd upp till dans snarare än att kapitulera.

Bara tre dagar senare, onsdagen den 26 april, fick vi möjlighet att ännu en gång försöka studsa tillbaka. Alla kände att det var skönt att chansen kom så snart, men det fanns såklart också en osäkerhet i luften efter storförlusten senast. Nu väntade toppkonkurrenten från ifjol, Vasastan, hemma på Vikingavallen.

Det kändes snabbt att vi var det bättre laget denna afton. 1-0 kom efter tio minuter via Ingrid, på fin passning från Clara. Härligt. Vi fortsatte att ha boll och tryck, men det ska i sanningens namn sägas att vi också släppte till ett par chanser där Ella i målet fick briljera. Matchen kändes ändå som vår, helt klart. Mitt i halvleken kunde Olivia sätta tvåan. Det vi anat och noterat på träning stämde: Hon trivdes ypperligt centralt på topp. Vi borde faktiskt stängt matchen redan i första, men gick till pausvila med en hyggligt stabil 2-0-ledning.

Vi fortsatte att trumma på i andra, och gjorde en riktigt fin halvlek. Många var aktiva över hela planen. Redan efter fyra minuter kunde Olivia näta för andra gången och skänka ännu mer trygghet. Mitt i halvleken fullbordade hon sitt första hattrick i Frejtröjan: 4-0. Snyggt. Lägen skapades fortsatt, målramen träffades i pluralform, men fler Frejmål blev det inte. Istället kunde Vasastan väldigt överraskande reducera till 1-4 på straff med två minuter kvar. En straff som från sidlinjen såg ut att vara en klockren brytning av Tyra, men som uppenbarligen från domarens vinkel renderade såväl straff som varning. Och som vi vet: Det är domaren som bestämmer.

Vasastan saknade ett antal av stöttepelarna från ifjol, men det hindrar inte att vi i Frej kan och ska vara stolta över vår insats. En fin prestation, som kryddades med tre poäng. Gott. Starka prestationer av många, men vi ska vi lyfta en blir det såklart Olivia. Vilken arbetsinsats, vilket uppoffrande arbete för sig själv och laget, och dessutom tre baljor. Wow! Om ytterligare en ska höjas var det kul att på nytt se Tyra agera med stor pondus i backlinjen. I grunden dock: En väldigt lovande laginsats där alla spelare bidrog storligen!

Med detta är det bara att hälsa alla Frejsupportrar välkomna till Stadshagens IP imorgon söndag kl 1800. Där och då väntar Marieberg. Väl mött!

Bakom tangenterna, Per

Fin start på helgen!2024-03-24 11:05