Snörapport -

En klart godkänd premiärprestation trots förlust
2023-04-20 00:22

Så är säsongen äntligen igång. Inför en förväntansfull publik välkomnade vi i söndags uppflyttade Ursviks IK till Vikingavallen. Självfallet i strålande solsken.

Det var inte vilken nykomling som helst vi mötte. Där fanns i något fall rutin från landslagsspel, och även Allsvenskan. Vi misstänkte att det skulle bli vår fart mot deras rutin och kraft. Och så blev det, även om vi inte riktigt förmådde spela med den fart vi vet att vi kan när det flyter på som bäst.

Vi tycker att vi tog tag i taktpinnen tämligen snabbt i första halvlek. Visst, det var lite trevande och spänt inledningsvis, men bollinnehavet var vårt. Det var dock hela tiden svårt att komma igenom ett kompakt, starkt och spelskickligt Ursvik. När vi närmade oss sista tredjedelen av planen körde vi fast. Vid ett tillfälle kom Clara igenom till vänster och avslutade i burgaveln, från utsidan ska tilläggas. Men utöver det fastnade vårt bolltrillande när vi närmade oss straffområdet. Försvarsmässigt väldigt stabilt, hoten kom från fasta situationer, där vi redan innan avspark insåg att dessa skulle bli svettiga: Starka och rutinerade tjejer stod för motståndet. Möjligen tappade vi lite av initiativet i halvlekens sluftas, men i det stora hela en stabil första halvlek. Kontrollerat, bra intentioner, men lite långsamt och uddlöst. 0-0 i halvtid.

Rimligen tyckte inte bara vi att vi gick in i pausvilan i förarsätet.
I andra halvlek avsåg vi bli ännu tydligare, att komma runt ännu mer på kanterna, och på det temat, få med vår vänsterkant ytterligare efter att mycket av spelet förlagts till höger under första halvan.

Inledningen av andra blev trots allt lite tveksam. Det resulterade bl.a. i en stenhård hörna från Ursvik, en hörna som gick rätt in i mål. Ytterligare ungefär fem minuter gick där vi inte riktigt fick tag i spelet.

Sedan hände något. Vi blev mer bestämda. Började tänka och agera mer offensivt. Kvitteringen närmade sig. Men istället lägger Ursvik ett precist inlägg från långt håll, där en misslyckad rensning ledde till läge som snyggt förvaltades till 0-2. Den var tung. Och oväntad.

Men, i detta läge var vi som sagt bestämda och mer tydliga i vårt anfallsspel. Vi fortsatte således att ånga på, och nu började vi också närma oss straffområdet på allvar. Några riktigt vackra anfall presterades, med många passningar, spelvändningar, och nu med mer fart. I ett av de fina anfallen hittar Ida B in till Clara som sticker in en boll bakom försvarslinjen där den nu mer offensivt spelande Moa tagit en välavvägd löpning. Friläge och avslut på ett tillslag. Målvakten räddar, Clara tar returen. Ännu en räddning och än en gång är Clara framme. Det blir ett fjärde läge, Moa förvaltar det det väl. 1-2! Bollen bara skulle in!

Därefter flyttar vi upp laget mer och mer, ställer om till en trebackslinje och kan på så sätt få Ida H högre upp i banan. I detta läge tvingas Ella till en högkaratig räddning, då Ursvik under press sticker upp. Men det är ett undantag - kvittering känns både nära och realistisk. Sista fem minuterna fick de rutinerade motståndarna tiden att mer eller mindre helt försvinna via inkast och frisparkar. Till sist blåser domaren av matchen. Förlust 1-2. Inte rättvist enligt oss. Eftersom vi hamnade i underläge hade det känts okej med en poäng, men inte noll...

Men, vi mötte ett starkt och stabilt lag, som kommer bli svåra för många motståndare. De hade några riktiga toppar, men framförallt var de ett lag där ingen föll ur ramen. Grattis till segern!

Även dagen efter match, när vi analyserat den, var vi besvikna över att inte fått med oss poäng. Däremot nöjda med stora delar av prestationen. Viss fart och fantasi framåt saknades, i övrigt klart lovande. Inte minst när vi betänker att det var en i stora delar ny startelva som mönstrades. Hos de våra glänser nyförvärvet Ida Hedstad allra mest. Denna gång som mittback, en i princip felfri sådan. Ingrid gör ett riktigt grovjobb, med och utan boll, väldigt många löpmeter över stora ytor. En tredje spelare att lyfta, i ett lag där ingen föll ur ramen, är Erika som med den äran gjorde sin första seriematch sedan i oktober 2020.

Stort tack till motståndare, domare (en stabil insats) och publik för en fin premiär. Härnäst väntar tuffa Lindhagen på idylliska Essinge IP nu på söndag kl 18.00. Det blir minst lika knepigt att bemästra dem – vi minns att de gjorde en riktigt stark höstsäsong i vår serie ifjol.

Fin start på helgen!2024-03-24 11:05
Oavgjort mot Ursvik2024-03-18 10:41